Vetenskapligt kunnande ändrar världen. Rekommendationer om vetenskapsfostran.
Keywords:
Science educationSynopsis
Hanteringen av kunnandet betonas när mediebruset och felaktig eller snedvriden information utmanar traditionella kunskapsauktoriteter. Kritiskt tänkande, förmåga att tolka informationsflödet och skilja det väsentliga från det oväsentliga blir allt viktigare medborgerliga kompetenser.
En kompetent, kritiskt tänkande medborgare bygger upp sitt liv och samhället på grundval av tillförlitlig information. Utöver förmågan att läsa medier behöver vi förmåga att läsa vetenskap.
Förmåga att läsa vetenskap växer ur vetenskapsfostran. I Finland genomförs vetenskapsfostran av olika aktörer från småbarnspedagogik till högskolor, riksomfattande nätverk till byskolornas vetenskapsklubbar, vetenskapliga sällskap till vetenskapsredaktörer och fackförfattare. Verksamheten och samfunden varierar, men målet är detsamma: att erbjuda högklassig livslång vetenskapsfostran.
Rekommendationerna om vetenskapsfostran är en gemensam utgångspunkt och källa för inspiration för alla som verkar inom vetenskap, utbildning och fostran. De kan sammanfattas i fem principer:
• Vetenskapsfostran är tillgänglig
• Vetenskapsfostran är omfattande
• Vetenskapsfostran möjliggör delaktighet
• Vetenskapsfostran är kollektiv
• Vetenskapsfostran är inspirerande och givande
Som stöd för genomförandet av rekommendationerna har vi samlat tips och idéer.
Rekommendationerna har skapats av utövare till utövare. Tiotals experter inom fostran, utbildning, forskning, musei- och konstbranschen, vetenskaplig sällskapsverksamhet och fritt bildningsarbete har deltagit i arbetet för att ta fram dem. Innehållet har utarbetats i projektet Selvitystyö ja suosituksia tiedekasvatuksen tueksi (Utredning och rekommendationer
som stöd för vetenskapsfostran) av Vetenskapliga samfundens delegation (VSD) och Delegationen för informationsspridning (TJNK) som Undervisningsoch kulturministeriet finansierade.
Coronaepidemin 2020 flyttade det mesta av samarbetet till nätet. Ändringen av arbetssätten och flytten till den virtuella världen kommer oundvikligen att synas också i våra metoder för vetenskapsfostran och vetenskaplig kommunikation. Vi vill rikta ett varmt tack till alla aktörer inom vetenskapsfostran och representanter för vetenskapliga sällskap som deltog
i våra virtuella workshops och skrev innehåll med oss!