Ainedidaktisia näkökulmia perustaitojen opetukseen ja arviointiin

Kirjoittajat

Arja Kaasinen, Helsingin yliopisto; Eeva Haataja, Helsingin yliopisto; Antti Laherto, Helsingin yliopisto; Ilona Södervik, Helsingin yliopisto; Outi Kallionpää, Lapin yliopisto; Johanna Pentikäinen, Lapin yliopisto; Tommi Wallenius, Lapin yliopisto; Annette Ukkola, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI); Jari Metsämuuronen, Turun yliopisto; Jenna Marjokorpi, Helsingin yliopisto; Ella Väätäinen, Helsingin yliopisto; Anna von Zansen, Helsingin yliopisto; Pentti Henttonen, Helsingin yliopisto; Eeva Haataja, Helsingin yliopisto; Ilona Lähteenmäki, Helsingin yliopisto; Johanna Viimaranta, Helsingin yliopisto; Merike Kesler, Helsingin yliopisto; Päivi Portaankorva-Koivisto, Helsingin yliopisto; Milla Mikander, Viikin normaalikoulu; Jenni Niskakangas, Tampereen yliopisto; Kaisu Rättyä, Tampereen yliopisto; Markus Hilander, Helsingin yliopisto; Tomi Kiviluoma, Helsingin yliopisto; Ilona Södervik, Helsingin yliopisto; Eelis Mikkola, Helsingin yliopisto; Mika Perälä, Helsingin yliopisto; Eero Salmenkivi, Helsingin yliopisto

Tiivistelmä

Helsingin yliopistossa 9.2.2024 järjestetyn Ainedidaktisen symposiumin teemana oli perustaitojen opetus ja arviointi. Tapahtumassa tematiikkaa lähestyttiin monesta näkökulmasta. Symposiumissa käyty keskustelu ja tämän teoksen artikkelit osoittavat selvästi, että perustaitojen oppimiseen liittyy paitsi geneerisiä, myös oppiainespesifejä erityispiirteitä. Ainedidaktisen tutkimuksen tärkeä tehtävä onkin tunnistaa näitä tekijöitä ja kehittää keinoja perustaitojen syvällisen oppimisen tueksi.

Luvut

Julkaistu

2024-12-18

Verkkokirjan ISSN

1799-960X

Painetun kirjan ISSN

1799-9596