Biologian opetus ja tiedekasvatus kestävän tulevaisuuden edistäjinä

Biologian opetus ja tiedekasvatus kirjan kansikuva. Kuvassa metsänpohjaa.

Kirjoittajat

Anna Uitto, Helsingin yliopisto; Eila Jeronen, Oulun yliopisto; Eija Yli-Panula, Turun yliopisto; Tuomas Aivelo, Helsingin yliopisto; Ilona Södervik, Helsingin yliopisto; Antti Laherto, Helsingin yliopisto; Merike Kesler, Helsingin yliopisto; Sari Havu-Nuutinen, Itä-Suomen yliopisto; Sirpa Kärkkäinen, Itä-Suomen yliopisto; Arja Kaasinen, Helsingin yliopisto; Anttoni Kervinen, Helsingin yliopisto

Tiivistelmä

Pyrkimykset ratkaista kestävyysongelmia haastavat eri oppiaineiden opetuksen ja ope­tuksen tutkimuksen ottamaan huomioon kestävän kehityksen tavoitteet. Tässä kirjassa käsitellään biologian opetusta. Oleellinen kysymys on selvittää, miltä perustalta nousevat tavoitteet ja sisällöt opetukseen, jonka päämääränä on monipuolinen luonnontieteellinen sivistys ja kestävyyttä edistävä toimintakompetenssi.


Kirjassa biologian opetuksen tutkijat tarkastelevat biologian tieteenalan, opetuksen sekä luonnontiedekasvatuksen ja kestävyyskasvatuksen välisiä yhteyksiä. Painopiste on biologian opetuksen ja kestävyyskasvatuksen teoreettisissa kysymyksissä ja empiirisessä tutkimuksessa. Kirjoittajat tarkastelevat myös biologian ja kestävyyden käsitteellistä ymmärtämistä sekä kiistanalaisia ja sensitiivisiä aiheita opetuksessa. Tutkimuksellista lähestymistapaa, ongelmanratkaisutaitoja sekä koulun ulkopuolella toteutettavaa biologian opetusta tarkastellaan luonnontieteellisen sivistyksen ja kestävyysosaamisen vahvistajina.

Biologian opetus ja tiedekasvatus kirjan kansikuva. Kuvassa metsänpohjaa.

Julkaistu

2024-11-22

Verkkokirjan ISSN

1799-960X

Painetun kirjan ISSN

1799-9596