Biologian opetus ja tiedekasvatus kestävän tulevaisuuden edistäjinä

Biologian opetus ja tiedekasvatus kirjan kansikuva. Kuvassa metsänpohjaa.

Authors

Anna Uitto, University of Helsinki; Eila Jeronen, University of Oulu; Eija Yli-Panula, University of Turku; Tuomas Aivelo, University of Helsinki; Ilona Södervik, University of Helsinki; Antti Laherto, University of Helsinki; Merike Kesler, University of Helsinki; Sari Havu-Nuutinen, University of Eastern Finland; Sirpa Kärkkäinen, University of Eastern Finland; Arja Kaasinen, University of Helsinki; Anttoni Kervinen, University of Helsinki

Synopsis

Pyrkimykset ratkaista kestävyysongelmia haastavat eri oppiaineiden opetuksen ja ope­tuksen tutkimuksen ottamaan huomioon kestävän kehityksen tavoitteet. Tässä kirjassa käsitellään biologian opetusta. Oleellinen kysymys on selvittää, miltä perustalta nousevat tavoitteet ja sisällöt opetukseen, jonka päämääränä on monipuolinen luonnontieteellinen sivistys ja kestävyyttä edistävä toimintakompetenssi.
Kirjassa biologian opetuksen tutkijat tarkastelevat biologian tieteenalan, opetuksen sekä luonnontiedekasvatuksen ja kestävyyskasvatuksen välisiä yhteyksiä. Painopiste on biologian opetuksen ja kestävyyskasvatuksen teoreettisissa kysymyksissä ja empiirisessä tutkimuksessa. Kirjoittajat tarkastelevat myös biologian ja kestävyyden käsitteellistä ymmärtämistä sekä kiistanalaisia ja sensitiivisiä aiheita opetuksessa. Tutkimuksellista lähestymistapaa, ongelmanratkaisutaitoja sekä koulun ulkopuolella toteutettavaa biologian opetusta tarkastellaan luonnontieteellisen sivistyksen ja kestävyysosaamisen vahvistajina.

Biologian opetus ja tiedekasvatus kirjan kansikuva. Kuvassa metsänpohjaa.

Published

2024-11-22

Online ISSN

1799-960X

Print ISSN

1799-9596