Koulutus ja yhteiskuntaluokka

Kirjoittajat

Mira Kalalahti, Jyväskylän yliopisto; Heikki Silvennoinen, Turun yliopisto; Janne Varjo, Helsingin yliopisto; Minna Vilkman, Jyväskylän yliopisto; Toni Ahva, Helsingin yliopisto; Nina Haltia, Turun yliopisto; Vilja Helminen, Helsingin yliopisto; Kaspian Herrala, Turun yliopisto; Heidi Huilla, Helsingin yliopisto; Ulpukka Isopahkala-Bouret, Turun yliopisto; Sara Juvonen, Helsingin yliopisto; Jarmo Kallunki, Tampereen yliopisto; Heikki Kinnari, Turun yliopisto; Sonja Kosunen, Itä-Suomen yliopisto; Mari Käyhkö, Itä-Suomen yliopisto; Hanna Laalo, Turun yliopisto; Tiina Luoma, Helsingin yliopisto; Heli Mutanen, Itä-Suomen yliopisto; Hanna Nori, Turun yliopisto; Riikka Oittinen, Helsingin yliopisto; Marja Peltola, Tampereen yliopisto; Veronica Salovaara, Helsingin yliopisto; Hanna Wass, Helsingin yliopisto

Avainsanat:

sosiaalinen liikkuvuus, sosiaalinen asema, korkea-asteen koulutus, peruskoulu, toisen asteen koulutus, oppivelvollisuus, perhetausta, eriarvoisuus, Suomi

Tiivistelmä

Teoksen yhdeksän artikkelia tarkastelevat luokkakysymystä koulutusjärjestelmän kaltaisissa yhteiskunnallisissa rakenteissa piilevinä elettyinä ja koettuina, valtaan kietoutuneina ilmiönä. Kirjaan on koostettu kolme ajankohtaista näkökulmakokonaisuutta.

Teoksen avaa kysymys sosiaalisesta liikkuvuudesta. Empiirisinä tutkimuskohteina toimivat esimerkit arvostettujen koulutusalojen saavuttamisesta ja arvostetuimpien ammattialojen periytymisestä, luokkataustan yhteyksistä kouluttautumiseen työväenluokkaistaustaisten kauppatieteen opiskelijoiden koulutuskokemuksien kautta, sekä akateeminen maailman ja työväenluokkaisen kulttuurin kohtaamisesta työläistaustaisten ja akateemisesti koulutettujen naisten yliopistotyössä.

Kirjan toisessa osassa koulutusta tarkastellaan elämänkulkua ja yhteiskuntaluokkaa määrittävänä pääomana. Aiheina ovat nuoruuden elämänvaiheena sekä luokka-aseman yhdistyminen, koulutusvalintojen ja yhteiskuntaluokka-aseman bourdieulainen analyysi, sekä palkansaajien luokka-aseman mukaiset mahdollisuudet työssä oppimiseen ja itsensä kehittämiseen.

Kolmannessa osassa kiinnitetään katse koulutusjärjestelmään ja sen luokittuneisiin rakenteisiin. Koulutuksen ja yhteiskuntaluokan uusintamisen dynamiikkaa analysoidaan käyttämällä empiirisinä tutkimuskohteina yhteiskunnallisten suhteiden ylisukupolvisen uusintamisen muotoja perusopetuksen opetussuunnitelmissa, koulussa käytetyn kielen merkitystä kulttuurisena pääomana, sekä luokka-aseman yhteyksiä oppivelvollisuusiän nostamista ja toisen asteen maksuttomuutta edistäviin näkökulmiin.

Luvut

Koulutus ja yhteiskuntaluokka kansi.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2023

Tietoja saatavilla olevasta julkaisumuodosta: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-952-359-048-9

Tietoja saatavilla olevasta julkaisumuodosta: Verkkokauppa Booky

Verkkokauppa Booky

ISBN-13 (15)

978-952-359-049-6

Tietoja saatavilla olevasta julkaisumuodosta: Verkkokauppa Adlibris

Verkkokauppa Adlibris

ISBN-13 (15)

978-952-359-049-6

Tietoja saatavilla olevasta julkaisumuodosta: Verkkokauppa Amazon.de

Verkkokauppa Amazon.de

ISBN-13 (15)

978-952-359-049-6

Tietoja saatavilla olevasta julkaisumuodosta: Suomalainen kirjakauppa

Suomalainen kirjakauppa

ISBN-13 (15)

978-952-359-049-6