Suomen etnologien yhdistys https://edition.fi/ethnos <p>Suomen etnologien yhdistys Ethnos ry toimii eri aloilla etnologian ja kansatieteen parissa työskentelevien ihmisten tieteellisenä ja tiedepoliittisena yhdistyksenä ja yhdyssiteenä. Ethnos ry edistää ja tekee tunnetuksi etnologista tutkimusta ja tieteenalaa. </p> <p> Ethnos ry on tuottanut julkaisuja vuodesta 1985. Julkaisut on tarkoitettu alan tutkijoille, opiskelijoille ja muille kirjojen aihepiiristä kiinnostuneille. Julkaisut ovat laajalti ymmärrettäviä yleistajuisen ilmaisunsa ansiosta. Ethnoksella on kaksi julkaisusarjaa: englanninkielinen vertaisarvioitu aikakauskirja Ethnologia Fennica sekä Ethnos-toimite, joka julkaisee pääasiassa oman tieteenalan artikkelikokoelmia.</p> <p>Ethnos-toimite on Suomen kansatieteilijöiden yhdistys Ethnos ry:n vertaisarvioitu julkaisusarja.</p> <p>Ethnos-toimitteella on oma julkaisutoimikuntansa. Lisäksi jokaisella kirjalla on erikseen valittavat toimittajat. Ethnos-toimitteen julkaisusihteeri on Ethnoksen hallituksen jäsen. </p> fi-FI sihteeri@ethnosry.org (Terhi Kokko) johanna.k.latva@utu.fi (Johanna Latva) OMP 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Kulttuurien tutkimuksen pedagogiikka https://edition.fi/ethnos/catalog/book/660 <p>Miten opettaa kulttuurien tutkimusta, jossa keskeisellä sijalla ovat yllättävät kohtaamiset, ennakoimattomat ja luovat prosessit sekä asiantuntijan oma persoona? Pedagogiikan merkitys yliopisto-opetuksessa on viime vuosina korostunut ja tehnyt yksittäisistä kursseista sekä tutkintorakenteista entistä linjakkaampia. Kullakin tieteenalalla on kuitenkin omat pedagogiset kysymyksensä, jotka vaativat tieteenalan asiantuntijuuden ja tiedon muodostuksen syvällistä ymmärrystä.</p> <p>Kulttuurien tutkimuksen pedagogiikka -teoksessa kulttuurien tutkijat pohtivat oman opettajuutensa lähtökohtia ja tapoja tukea kulttuurien tutkimuksellista asiantuntijuutta. Samalla teoksen artikkelit heijastavat tutkimuksen ja opetuksen vuorovaikutusta ja sitä, miten konkreettisesti ymmärryksemme tiedon muodostuksesta vaikuttaa myös tapoihimme opettaa. Teos tarjoaa käytännönläheisiä näkökulmia siihen, miten kehittää opettajuutta. Se rohkaisee näkemään kulttuurien tutkimuksen uudella tavalla pedagogisista lähtökohdista.</p> Sanna Lillbroända-Annala, Maija Mäki, Pia Olsson; Mitra Härkönen, Alexandra Bergholm, Outi Fingerroos, Riina Haanpää, Anne Häkkinen, Emmi Villman, Eino Heikkilä, Christer Eldh, Carina Sjöholm, Kaisu Kumpulainen, Sanna-Mari Vierimaa, Terhi Ainiala, Tuukka Karlsson, Viliina Silvonen, Hanna Nori, Jenni Rinne, Tiina Suopajärvi, Josephine Hoegaerts, Eeva-Liisa Bastman, Heidi Härkönen, Saara Kekki, Teemu Pauha, Eija Ranta, Anna Rauhala, Johanna Skurnik, Tiina Airaksinen, Maija Mäki, Anna-Leena Korpijärvi, Pia Olsson, Sanna Lillbroända-Annala Copyright (c) 2023 Sanna Lillbroända-Annala, Maija Mäki, Pia Olsson https://edition.fi/ethnos/catalog/book/660 ti, 16 touko 2023 00:00:00 +0300